Dette indlæg om UCaaS henvender sig til dig som har interesse for intern kommunikation, samarbejde og kundeservice. Indlægget vil vise de fordele, der er ved at have en hosted UC-løsning fremfor on premise.

Unified Communications as a Service buldrer frem. Ligesom dens ældre IP-søster VoIP, så udvikler UCaaS sig hastigt fra at være en forkortelse, som kun netværks-specialister kender til, til at være den gængse måde at arbejde med Unified Communications (UC) på.

Men lad os prøve at dykke ned bag forkortelsen: hvad er fordelene ved at gå over på UCaaS? Og dette er ikke kun ud fra et økonomisk perspektiv, men også hvordan UCaaS højner hele kundeoplevelsen og hvordan den er en positiv forandring for jeres ansatte. Hvis noget af dette er nyt for dig, så læs med her, hvor vi gennemgår UCaaS som ”den nye digitale arbejdsplads”.

Fra UC til Unified Communications as a Service

Forløberen for UCaaS var naturligvis traditionel UC, der typisk består af voice (VoIP), chat, konferencekald, fildeling m.m. hvor virksomhedens ansatte nemt kan samarbejde på tværs af organisationen gennem det traditionelle telefonsystem. Sammenlignet med PBX systemer og standard VoIP, så introducerede UC en ny æra inden for effektivitet og produktivitet i intern virksomhedskommunikation.

Men det var denne næste fase af UC – cloud-baseret Unified Communications (UCaaS) – hvor danske virksomheder virkelig fik øjnene op for de muligheder, der er for at forbedre samarbejdet og for at opnå større engagement med sin målgruppe. Og det kunne ikke være sket på et mere afgørende tidspunkt.

Hvorfor Unified Communiations as a Service?

UCaaS tager alt hvad traditionel UC har kunnet tilbyde og skruer det yderligere op. Resultatet er en ubesværet, interoperationel, produktivitetsfremmende løsning til kommunikation og samarbejde. Eftersom løsningen både er uafhængig af enhed og lokation, så kan brugerne ikke bare kommunikere med kollegerne på kontoret, men også i hjemmet, på mobilen, ja hvor som helst, med adgang til en vifte af værktøjer til voice og samarbejde. Så lige meget hvor dine ansatte er, så kan de blive en del af samtalen og samarbejdet.

Dette tiltaler en lang række virksomheder. Hvis man kigger på hvad det er der primært får dem til at forlade deres on-premise løsning, så er det:

  • Udviklingen inden for arbejdspladser, hvor medarbejderne i dag behøver de samme værktøjer på deres PCere, smartphones, tablets – og i hjemmet, på kontoret og mens de er på farten

 

  • Fordi nutidens unge medarbejdere er super skarpe på tech og de forventer agile, fleksible og brugervenlige løsninger

 

  • Teknologierne skifter hurtigt og vi ser generelt Cloud computing og en Xaas-bølge, hvilket stiller nye krav, forventninger og muligheder

 

  • UCaaS kræver ikke at der supporteres på on-premise hardware, hvilket gør det nemmere for IT-chefer at overholde budgettet og skrue op og ned for den hostede ydelse de abonnerer på

 

  • Det gør dit team mere tilgængeligt og agile, hvilket gør dem bedre i stand til at besvare kundernes behov. Den bedre kundeserviceoplevelse gør kunderne mere loyale og profitable i længden

 

  • Mere tilfredshed blandt virksomhedens ansatte pga. den forbedrede mobilitet og det øgede samarbejde. Derudover kan de IT-ansatte bruge mere af deres tid på innovation fremfor vedligehold

 

  • Øget produktivet og konkurrenceevne via det forbedrede samarbejde som UCaaS giver. Videokonferencer kan finde sted når som helst og uden at IT skal installere eller supporte på nogen måde

 

  • Mere innovation og agilitet i virksomheden på grund af større vidensdeling gennem det tættere samarbejde

 

  • UCaaS er økonomisk fordelagtigt da I ikke skal betale for vedligeholdelse af separate telefoner og ”collaboration-værktøjer”, men derimod ”as-you-go”

Hvad skal du være opmærksom på, når du vælger leverandør af UCaaS?

Når du er nået dertil, hvor du skal til at kigge efter en leverandør til din UCaaS-løsning, så skal du være opmærksom. Alle vil naturligvis claime at lige netop de er de bedste – det kan vi ikke fortænke nogen i. Som køber af UCaaS vil vi anbefale at du stiller følgende spørgsmål:

  • Tilbyder løsningen de rigtige features? Som minimum skal du have chat, skærmdeling, mulighed for videokonference, div. samarbejdsværktøjer samt support til forskellige Mobile enheder

 

  • Er kvaliteten, stabiliteten og sikkerheden i orden? Ellers får I ikke en særlig god oplevelse, hverken for jeres brugere eller kunder

 

  • Er løsningen integrerbar med andre programmer og værktøjer?

Internt i TELE IT har vi svært ved at forestille os en hverdag uden UCaaS. Dagligt chatter vi på kryds og tværs af vores afdelinger, vi sender filer og vi taler sammen. Alt sammen gennem samme program. Den fleksibilitet og det overblik, som vi kender fra Facebook Messenger eksempelvis, den har vi også i vores interne kommunikation – og vi elsker det.

Vi håber dette indlæg kan give lidt inspiration. Har I spørgsmål er I naturligvis meget velkomne til at skrive, chatte eller ringe til os.

Vil du have flere artikler som denne?

Skriv dig op til vores faglige nyhedsmail, og få tips og råd til din hverdag.