Info: Hasseris Gymnasium havde netop investeret – og “spildt” – en del penge på en WiFi-løsning, da vi indledte samarbejde med dem i 2013.
Behov: Hasseris havde behov for et stabilt og velfungerende net, der kunne håndtere mange brugere og forskellige enheder.
Løsning: Extreme netværk hvor der i dag er opsat 54 access points, som leverer WiFi til ca. 1200 enheder hver eneste dag.
Resultat: Et stabilt netværk, der stort set aldrig får klager, og som kræver minimale ressourcer til vedligeholdelse. Glade brugere = glade IT-ansvarlige.
Vi har steder på skolen, hvor hvert access point håndterer 70 brugere – uden at performance går ned. Det er der ikke mange, der kan prale med!
Vi stiller spørgsmålene, Morten Kristensen giver svarene.
TELE IT: Hvilke forventninger og krav har I og jeres studerende til et trådløst netværk?
Morten: Vores gymnasium ligger i et højindkomst-område og eleverne har derfor høje forventninger til det trådløse net. Vi er ca. 100 ansatte og 800 elever, og i gennemsnit har vi 1100-1200 enheder på vores trådløse net hver eneste dag. Og det er alt ligefra telefoner til tablets og bærbare computere selvfølgelig. Så det skal det kunne håndtere.
TELE IT: Kan du fortælle lidt om den situation I var i, da I valgte TELE IT som netværksleverandør?
Morten: Da vi indledte samarbejdet kom vi fra en lidt uheldig situation, hvor vi – i samarbejde med en anden leverandør – havde ”spildt” 400.000 kr. på en løsning, der ikke fungerede ordentligt. Og vi kunne ikke få hjælp. Gennem Extreme Networks kommer vi så i kontakt med Henrik og TELE IT. På det her tidspunkt er vi meget frustrerede og negative.
Men vi får en snak om det og indleder så et samarbejde, hvor I ret hurtigt finder ud af, at det – for det første – er en forkert controller, vi har fået, og dernæst at systemet er konfigureret forkert ift. den belastning, netværket ville blive udsat for.
TELE IT: Hvad blev løsningen og hvordan fungerer den i dag?
Morten: Vi fik en rigtig god ombytningspris på controlleren og den blev konfigureret rigtigt – og efter at nettet havde kørt elendigt i op mod 14 måneder, så gik der én til to måneder, og så kørte det bare.
I dag er der stor belastning på vores netværk, men vi har en 300 Mbit linje og en god firewall, der arbejder fint sammen med netværket. Vi er et forholdsvist stort gymnasium, fordelt over et stort areal og på 3 forskudte plan. Til at styre dette har vi 54 access points – og det fungerer godt. I samarbejde med Bo og Morten, har vi fundet ud af hvor tæt de skal sidde, så de ikke generer hinanden. Vi har steder på skolen, hvor hvert access point håndterer 70 brugere – uden at performance går ned. Det er der ikke mange, der kan prale med.
Vores net er sat op på den måde, at der er et elevnet og et lærernet. Her taster de en nøgle ind, åbner browseren, hvor der så kommer en login-side, og når de har udfyldt den, så har de adgang til print, kopi, WiFi m.m….Dette styres via AD’et.
Derudover har vi opsat ”adfærdsregulerende regler”, da brugerne ellers kan tvinge os fuldstændig i knæ. Vi har mange elever som bruger en eller anden form for P2P. Blandt andet vil de gerne se amerikansk netflix, fildele med Bit og U-torrent – men det hindrer vi ved automatisk at køre dem ned på 1 MB.
TELE IT: Er du tilfreds med løsningen?
Morten: Jeg er meget tilfreds med løsningen. Jeg kan faktisk ikke forestille mig, at det kan blive bedre. Når jeg sammenligner med andre skoler, hvor der er net som ikke virker eller er ustabilt, eller hvor man ikke kan printe, så kan jeg se at vores net virker.
Det er meget få, der kommer og brokker sig over vores net, og i langt de fleste tilfælde skyldes deres dårlige net, at de har brudt en af vores regler f.eks. ved at de har hentet en film eller lignende. Hvis der kommer 10 og klager, så er 7-8 af dem selv skyld i problemet og de sidste 2 er som regel noget teknisk med deres maskine eller et glemt password. Det er virkelig ikke ret tit, at problemet skyldes nettet.
TELE IT: Hvor mange ressourcer bruger I ugentligt på jeres netværk?
Morten: Jeg kan ikke sige hvor mange ressourcer, vi bruger på vores netværksløsning. På selve WiFi-administrationen bruger vi dog ikke meget tid. Vi får jo det hele leveret i ADeren, så jeg synes ikke der er meget vedligeholdelse. Jeg bruger vel en halv time hver mandag på lige at rende det hele igennem.
TELE IT: Hvordan vurderer du samarbejdet med TELE IT?
Morten: Jamen altså, jeg er næsten ked af at sige det, men det er jo kun godt. Vi bliver taget seriøst, der bliver lyttet og vi får hurtigt kvalificerede svar…Så det er kun positivt. Jeg har ikke noget som helst negativt at sige. Der er livstidsgaranti på vores switche, og der har vi fået skiftet et par stykker, hvilket også har fungeret fint. Hvis jeg har skrevet til jer om det, så har I sat det i værk dagen efter, og så kører det jo bare.
TELE IT: Prismæssigt, hvor rangerer TELE IT der?
Morten: Man synes jo, at timeprisen er høj, men sammenlignet med andre er den ikke ublu. Og jeg har lidt fornemmelsen af at I gør det hurtigere. Så jeg kunne måske godt finde nogen, der er billigere, men som så bruger tre gange så lang tid på det, og så ender det alligevel med at være dyrere. Så prisen generer mig ikke, og I sender aldrig regninger medmindre det er nødvendigt – tilliden er helt i orden.
Vi siger tak til Morten, fordi han havde lyst til at fortælle om vores samarbejde.
Har du spørgsmål til casen, er du naturligvis meget velkommen til at kontakte os og høre nærmere.
Lær Hasseris Gymnasium bedre at kende her.
Har du spørgsmål eller behov for hjælp?
Hvis du har spørgsmål til jeres netværksløsning, så tøv ikke med at kontakte os.
Ring på 7023 0373 eller send en besked herunder. Vi hjælper dig gerne – og gode råd er gratis.