Baggrund: hvad var behovet?

Carglass havde udleveret cirka 130 enheder til deres medarbejdere. Fra centralt hold var der minimal styring af enhederne.

Der var meget få retningslinjer for hvordan enhederne måtte bruges og det var ikke muligt for Carglass at sikre mod installation af ikke-arbejdsrelaterede apps.

Det resulterede i at Carglass brugte alt for mange ressourcer på support af enhederne. Den manglende kontrol og styring betød nemlig at der ofte opstod problemer hos brugerne, som så henvendte sig til IT.

Ledelsen ønskede derfor at få kontrollen og den centrale administrationsret og så ville man overholde de stramme krav om databeskyttelse, der var på vej med GDPR-lovgivningen.

Samtidig øjnede Carglass en god mulighed for at spare tid på management af de mobile enheder (opsætning og support).

Alle var i "GDPR panik" og vi var bekymrede for om vi levede op til lovgivningen. Samtidig så vi en masse muligheder i at MDM kunne lette vores arbejde og give os nogle mere stømlinede strukturer.

Løsningen: Sophos Mobile Device Management

Løsningen blev Sophos MDM. En særdeles stærk MDM-løsning, der kan håndtere mixede miljøer (IOS, Android og Windows) og med features som:

  • Profiler for forskellige medarbejdergrupper:
    Med denne funktion kan Carglass lave profiler for de forskellige medarbejdergrupper, som så nemt pushes ud i enheden under opsætning.
  • Container til beskyttelse af virksomhedsrelaterede data:
    Containeren adskiller det som er privat og det som er arbejdsrelateret på enheden, og sikrer at alle dokumenter/data er skærmet af og beskyttet.
  • Pushe dokumenter:
    Carglass kan pushe dokumenter såsom sikkerhedsmanualer, vejledninger og salgsmateriale direkte ud til medarbejdernes telefoner.
  • Kontrol over apps:
    Carglass bestemmer hvilke apps medarbejderne kan downloade og undgår dermed at medarbejderne henter potentielt skadelige apps, der kan skade virksomheden og udfordre GDPR-lovgivningen.
  • Email sikkerhed:
    Beskytter adgangen til email-systemet og sikrer de data der sendes og modtages. I denne funktion er der også mulighed for kryptering af emails.
  • Opdatering af apps og styresystemer:
    Fra det cloud-baserede management interface kan Carglass opdatere brugernes apps og enheder, hvilket sparer tid og sikrer optimal IT-sikkerhed.
  • Asset management, logs og rapporter:
    Carglass kan i det overskuelige dashboard se samtlige enheder og dermed få et komplet, gennemgående overblik over alle enheder.
  • IT-sikkerhed:
    MDM-løsningen indeholder “endpoint protection”, så enhederne er sikrede på samme måde som en PC. Her adskiller Sophos MDM sig fra en del andre MDM-løsninger, der oftest ikke har fokus på IT-sikkerhed.
  • Enterprise ID:
    Der er lavet et fælles Google Play enterprise ID for Carglass, så hver enkelt bruger ikke skal/kan anvende sit personlige ID. Dette er helt fundamentalt for løsningen, da Carglass hermed opnår administrationsretten på alle mobile enheder.

Udover disse funktioner, så er det også værd at nævne om løsningen, at den er meget brugervenlig. I den aktuelle case ses dette bl.a. ved at MDM-løsningen administreres af medarbejdere, der ikke IT-baggrund.

Sophos MDM er let at gå til, hvilket man ser ved at det er to teknikere, der i dag supporter MDM-løsningen. Begge er teknisk-interesserede, men ingen af dem kommer med en IT-mæssig baggrund.
Efter en halv dags træning begyndte de at klargøre telefoner.

Med Sophos MDM skal man derfor ikke forvente mange dyre konsulenttimer, når først løsningen er indkøbt.

Hvilken værdi har MDM-løsningen skabt for Carglass?

Da Carglass begyndte at arbejde med løsningen, så stod det hurtigt klart, at den havde mange positive sideeffekter, som Carglass ikke havde overvejet før man for alvor gik i gang med projektet.

Henrik Nørgaard fortæller:
‘GDPR er den lille gevinst. Den store gevinst er, at vi ved hvad der er på telefonerne og at vi kan gøre udvalgte apps tilgængelige for vores brugere. Og så ligger der en massiv besparelse, når der opstår problemer med folks telefoner, da vores support er blevet meget mere effektiv.

Før arbejdede vi lidt i blinde og ud fra hvad vi troede og hvad vores brugere fortalte. I dag er det langt mere baseret på fakta, hvor vi kan gå ind og se hvilken version enheden er og hvad der ligger på den.

En ting er at MDM er en nødvendighed ift. GDPR, men den værdi der ligger i at vi nu har styr på vores enheder og at vi kan sikre at slutbrugerne har de nødvendige dokumenter og informationer, den er super super værdifuld for os’.

Med det kendskab jeg har til MDM i dag, så vil jeg slet ikke kunne forstå hvis et firma IKKE har MDM på deres telefoner. Det giver bare et overblik og en sikkerhed.
MDM-løsningen kan fuldstændig tilpasses firmaets politik, og hvis du ved der er styr på den del, så har du ro i maven til at kunne holde fokus andre steder, hvor den er bedre brugt.

I forhold til brugerne, så fortæller Henrik at de bliver mere og mere tilfredse. Der er nogle, som synes det er ærgerligt, at der lægges restriktioner på deres telefoner, men omvendt er de ny-ansatte begejstrede for at modtage en telefon, der er helt klar til brug.

‘Fra teknikernes synspunkt er det nemt at modtage en telefon med det der nu skal være derpå, og oveni det kan vi pushe interne dokumenter såsom produktdatablade, manualer og sikkerhedsdata ud til brugerne i en container-løsning, så det ligger tilgængeligt på telefonen som de nemt kan tilgå fra deres biler. De kan endda tilgå dem offline’, fortæller Henrik Nørgaard.

Vores brugere reagerer ofte med ”jamen er der slet ikke noget jeg skal pille ved for at sætte den op” og der kan vi så svare ”nej, du skal tage telefonen og bruge den, resten er klar”.
Dét er en god brugeroplevelse.

Efter at MDM-løsningen er blevet implementeret er der altså en stor tilfredshed hos Carglass.

Brugerne er tilfredse fordi de får en bedre brugeroplevelse og IT-medarbejderne – som i virkeligheden er teknikere – er tilfredse fordi de kan yde bedre support.

Og så er ledelsen tilfredse fordi de har fået kontrollen tilbage og fordi de sparer tid og penge. Løsningen er således ikke kun en omkostning for Carglass, men nærmere en investering, der vil lønne sig over tid.

Hvordan har samarbejdet med TELE IT været?

Og hvordan er TELE IT så som samarbejdspartner?

‘Generelt har vi jo et super super godt samarbejde med jer. Oplever vi et eller andet eller har vi nogle spørgsmål, så hiver vi fat i jer, og vi finder lynhurtigt en løsning og får svar på vores spørgsmål. Der oplever vi et super godt samarbejde, det er der slet ikke nogen tvivl om.

Ift. MDM-projektet så havde vi en god opstart men vi havde så en lidt skæv mellemperiode, da der var en medarbejder hos jer som stoppede. Der var lige et hul som skulle lukkes igen, og det er det blevet.

Vi er super glade for jeres support og i særdeleshed nu her med vores nye gutter, hvor I byder ind på at hjælpe dem godt i gang. Det er super positivt og vi er virkelig glade for det.

Jeg er rigtig tryg ved at have jer som samarbejdspartner. Jeg ved at jeg altid kan få fat på en, der har 100% styr på det.’

Tak til Henrik Nørgaard for de pæne ord i denne kundefortælling, der forhåbentligt har givet dig som læser et godt indblik i Carglass’ overvejelser med MDM samt en forståelse for Sophos MDM og TELE ITs kompetencer.

Ønsker du at høre mere om vores MDM-løsning eller har du spørgsmål, så tøv ikke med at kontakte os i nedenstående formular.